Tuesday, June 14, 2011

Pendakian Dua Puncak Pine Tree Hill, Bukit Fraser

Pada 12 Jun 2011 dengan semangat yang berkobar-kobar pukul 5.30 pagi aku dah keluar dari rumah menuju ke pejabat. Selepas solat Subuh di surau pejabat, aku dan kawan-kawan berkumpul sebelum bergerak menuju ke Bukit Fraser. Program pendakian Twin Peak di Fraser Hill ini sebenarnya adalah latihan sebelum kami akan berangkat menawan puncak Gunung Kinabalu pada 23-27 Jun ini. Aku dah lama tak mendaki. Dengan berat badan pun dah naik, pasti sukar untuk buat semua ni. Fitness memang dah out. Tapi tak mengapa. Aku masih ada seminggu untuk kembalikan kecergasan. Sebelum bergerak jauh, kami singgah dulu di Pekan Kuala Kubu Bharu untuk beli sedikit bekalan.  Jalan menuju ke Bukit Fraser sememangnya berliku-liku. Aku biasa dengan jalan naik ke Genting Highland, tapi jalan ke Bukit Fraser ini lebih mencabar. Kalau naik superbike memang layan dia punya corner. Nasib baik tak ada seorang pun yang muntah.

Sampai di Bukit Fraser, aku dan yang lain berhenti dulu di pekan untuk aktiviti, jalan-jalan, ambil gambar dan breakfast, sekali bungkus untuk makan tengah hari masa atas puncak nanti. Suhu boleh tahan juga sejuk.

Pukul 9.30 pagi kami mulakan pendakian. Starting point di pintu gerbang Pine Tree Hill, dekat dengan rumah TNB. Misi untuk mendaki puncak berketinggian 1505 meter akan dimulakan. Sebelum itu ketua kami, saudara Fakhrul Munir telah memberi penerangan ringkas dan aku memimpin bacaan doa memohon agar perjalanan dijauhi segala yang tidak diingini.

Sampai di puncak pertama lebih kurang pukul 11 pagi. Memang teruja juga bila tengok pemandangan dari atas. Subhanallah...

No comments: