Monday, September 6, 2010

Ramadhan Yang Hiba...

Hari ni kat ofis aku la yang paling besar jawatannya. Ewah-ewah..perasannya aku..yang ada cuma aku, kak Jaya dengan Pak Itam. Yang lain pergi AG Shah Alam, pastu terus ke Pedas, Neg. Sembilan lawat keluarga Puan Rozita yang baru kehilangan ibunya semalam. Aku bukannya tak nak pergi, tapi nanti siapa pulak yang nak handle bahagian pejabat. Dengan Komandan aku yang sentiasa outstation. Dengar kata hari ni dia meeting kat Putrajaya. Pastinya Aidilfitri hari Jumaat ni disambut dengan suasana hiba. Takziah untuk Puan Rozita sekeluarga. Semoga roh ibunya ditempatkan bersama-sama dengan orang yang beriman. Aku pun baru lepas kehilangan ayah yang aku cintai pada 2 Jun 2010. Tak sampai 100 hari lagi iddah mak aku.. Bezanya dengan Puan Rozita, selang 3 hari lepas ayah aku meninggal, rumah aku buat majlis kenduri kahwin kakak aku. Majlis yang dibuat sederhana saja..Inilah gambar arwah ayah aku ketika masih sihat.
Ramai orang cakap nasib baik benda tak jadi serentak, kalau tak lagi kalut.. Aku memang tau ayah aku makin nazak. Sebab tu aku kerap balik kampung. Sayu hati aku bila balik ayah hanya terbaring, badan semakin menyusut, makan bersuap, nak bercakap sepatah apa pun tak mampu...
Aku memang tau saatnya hampir sampai tapi entah bila....hinggalah aku terima panggilan dari kakak yang sudah bercuti di kampung dengan suara teresak-esak..."Naim, ayah dah tak ada..."
Terus aku balik Ampang, kemas barang, kemudian balik kampung. Sepanjang perjalanan terkenang semua kenangan aku bersama ayah. Apa yang dapat aku simpulkan, ayah seorang yang tabah membesarkan kami lapan beradik. Inilah gambar terakhir yang dapat aku ambil 8 hari sebelum ayah meninggal. Yang kecik tu anak buah aku yang aku cukup geram bila jumpa dia. huhuhu...Dari kecil aku dah diajar turun ke bendang, merasa sendiri perit jerih hidup sebagai pesawah. Zaman aku kecil dulu mana ada mesin padi lagi. Semua pakai tulang empat kerat ni..bila tengok aku penat je, ayah aku pun mula la cakap, "kalau tak belajar pandai-pandai macam ni la jadinya..." itulah kata-kata yang biasa mak dan ayah aku ulang kat kami adik beradik bila turun ke bendang. Memang perit waktu tu.. Kalau tengok sekarang ni bila aku balik kampung, semua dah moden. Dah tak jumpa pisau pengerat, tong memukul padi, kuku kambing. Ish...dah tak sanggup orang sekarang ni lalui semua tu. Kalau tanya aku pun aku tak nak..Sekarang ni semua tanah kami abang aku yang usahakan. Masa dia muda dulu banyak tempat dia merantau cari rezeki sebab tak nak kerja comot-comot di bendang. Akhirnya ke bendang jugak dia. Tapi sekarang jadi petani moden, siap boleh pakai Vios lagi. Kira ok la tu dok kampung je, dengan slip gaji pun tak ada boleh beli kereta. Memang dari dulu lagi dia mengidam nak beli kereta tu, sekarang tercapai jugak hasrat dia. Siap bank bagi kredit kad lagi kat dia. Terpinga-pinga dia tanya aku, "Awat bank bagi kredit kad ni? Aku tak apply pun!!" Aku cakap "biasa la...dah payment hang ok.. La ni pi dekat bank tu, bagi balik kad kat depa...cakap hang tak mau pakai..."Dah melalut sampai ke sana pulak aku ni...Jadi kepada mereka yang masih mempunyai kedua orang tua, sayangilah mereka seadanya.. Tahun lepas aku dan keluarga sempat beraya bersama ayah tercinta. Tapi Aidilfitri tahun ni, ayah dah tiada lagi. Sayunya hati...Entahlah...

No comments: